۵ ویژگی یک بسته بندی خوب از مهمترین مواردی است که در بحث ارائه محصول، باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.
امروزه بسته بندی محصولات ابزاری قدرتمند برای معرفی برندها است که می توانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و با یک بسته بندی مناسب تأثیری ماندگار از خود در ذهن مخاطب بر جای گذارند.
یک بسته بندی ایده آل می تواند محصول شما را حتی برای افرادی که به آن نیازی ندارند، جذاب و خواستنی کند. بدین ترتیب بر شمار طرفداران محصول و در نتیجه طرفداران برند شما افزوده شده و به جذب مشتری بیشتر و فروش بیشتر شما کمک فراوان می کند.
سه دیدگاه مهم درباره ویژگی های یک بسته بندی
از نظر مخاطبان و افراد مصرف کننده و همچنین صاحبان مشاغل و برندها، بسته بندی محصولات را از سه منظر مورد بررسی قرار می دهیم:
- از نظر مشتری: بسته بندی نگهدارنده و محافظ کالا و محصول است.
- از نظر بازرگانی: بسته بندی هویت یک کالا و محصول می باشد.
- از نظر تولیدی: آخرین مرحله از تولید بسته بندی محصول می باشد.
هدف از بسته بندی محصول چیست؟
توجه به ظاهر بسته بندی بسیار مهم است اما نباید هدف از بسته بندی را نادیده گرفت. از مهمترین و اصلی ترین اهداف بسته بندی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- حفاظت از محصول در برابر هر آسیب و گزندی
- سهولت در زمان جابجایی، شمارش و نگهداری
- شناساندن محصول در میان مخاطبان
۵ ویژگی یک بسته بندی خوب
بطور معمول بسته بندی ها بیشتر به صورت جعبه ای هستند که در اندازه های متفاوت از سایز کوچک تا بزرگ، با طراحی ها و رنگ های متنوع تولید می شوند.
- سازگاری، قابل استفاده و مفید بودن از خصوصیات مهم یک بسته بندی خوب می باشد. منظور آن است که بسته بندی شما باید به راحتی قابل نگه داشتن باشد و این امر به خصوص برای مواد غذایی بسیار مهم است که مصرف کننده بتواند به راحتی آن را در خانه نگهداری کند زیرا ممکن است فضای محدودی داشته باشد.
بهترین مثال برای این مورد بسته بندی دستمال های کاغذی است که بهتر است ار هر طرف به راحتی امکان استفاده بدون دردسر را داشته باشد.
مساله مهم دیگر در این زمینه سازگاری بسته بندی با محیط زیست است، بدین معنا که بهتر است بسته بندی شما قابل بازیافت و استفاده دوباره باشد.
- زیبایی، چشم نوازی و جذاب بودن بسته بندی از مهمترین عوامل جذب مشتریان می باشد. بسته بندی راهی برای برقراری و ارتباط با مخاطبان است بنابراین یک بسته بندی خوب باید از نظر بصری زیبا و کامل، چشم نواز و بدون نقص باشد. مخاطب باید با دیدن بسته بندی به ذوق آمده و مشتاق خرید شود، هیچکس از یک بسته بندی نازیبا استقبال نمی کند.
در این خصوص انتخاب مواد، رنگ ها، بافت ها و حتی چیدمان محصول در بسته بندی به شما بسیار کمک می کند. هدف این است که مشتری با دیدن بسته بندی شما آن هم برای اولین بار دچار هیجان و احساساتی خوشایند شود.
- بسته بندی ایمن و با دوام یکی از مهمترین ویژگی های یک بسته بندی خوب به شمار می رود. این مهم است که بسته بندی به گونه ای باشد که در زمان جابجایی و یا ارسال، محصول را در معرض هیچ خطری قرار نداده و کاملا صحیح و سالم و بدون هیچگونه آسیب دیدگی بدست مشتری برسد.
جعبه های مقوایی تولید شده توسط گروه ایپک، هم سبک و هم بسیار با دوام و قابل اعتماد هستند؛ بدین معنا که کالای شما را در برابر هرگونه آسیب و یا آب و هوا حفط می کند.
- آرم و علامت برند بر روی بسته بندی حامل پیام شما برای مخاطبان است. بسته بندی شما ساده یا پر زرق و برق بهترین تبلیغ برای کسب و کار شما میباشد، بنابراین در وهله اول باید نسان دهد که محصول داخل آن چیست؟
امروزه بسته بندی محصولات، ابزاری قدرتمند برای بازاریابی به شمار می رود؛ پس با ترکیب عناصر برند خود و یک طراحی متفکرانه و خلاق می توانید خود را از رقبایتان متمایز کرده و جایگاه ویژه و تاثیرگذاری برای خود در نزد مخاطبان فراهم کنید.
- استفاده آسان یکی از خصوصیات اصلی یک بسته بندی خوب است. یک بسته بندی پیچیده و در عین حال یک بسته بندی بسیار سبک می تواند دردسر ساز باشد، به همین دلیل باید وزن محصول و نحوه قرارگیری و بسته بندی آن را در نظر بگیرید تا علاوه بر مشتریان برای فروشندگان نیز به راحتی قابل استفاده باشد.
یک بسته بندی خوب باید به آرامی، راحت و بدون زحمت باز شود پس در زمان طراحی یا انتخاب بسته بندی به ساختار و کاربرپسند بودن آن توجه کنید.
بسته بندی نباید با دردسر و به سختی باز شود زیرا در این صورت بسته بندی باعث خشم در مشتری شده و در نهایت به طور کل از بین می رود.
توجه داشته باشید که تمام این ویژگی ها به یک اندازه اهمیت دارند و مهم هستند. یک بسته بندی خوب میتواند از نظر بصری به قدری خلاقانه طراحی شود که پیام برندتان را به خوبی به مخاطبان انتقال دهد، اما اگر ایمن و با دوام نباشد شما به هدفتان که ارائه یک محصول سالم و بدون آسیب است، نمی رسید.
بنابراین، توصیه همیشه ما به مشتریان عزیز این است که قبل از سفارش دادن جعبه های بسته بندی، تمام این عناصر مهم و کلیدی را بررسی کنند.
موفقیت هر کالا در فروش نیازمند یک بسته بندی خوب می باشد که بتواند برتری محصول شما را نسبت به رقبایتان به خوبی نشان دهد.